השמנת יתר 15.09.2019

פרופיל הליפידים בפלזמה במקרים של תנגודת אינסולין ברקמות ספציפיות

מטרת מחקר זה היתה לזהות פרופיל ליפידים ברור בפלזמה של מטופלים הסובלים ממשקל עודף או מהשמנת יתר ומדגימים תנגודת אינסולין בשרירים או תנגודת אינסולין בכבד

השמנת יתר, עודף משקל. אילוסטרציה

תנגודת לאינסולין הקשורה להשמנת יתר עלולה להתפתח באיברים שונים, לפיכך קיימות אטיולוגיות שונות להתפתחות מחלה קרדיו-מטבולית. מטרת מחקר זה היתה לזהות פרופיל ליפידים ברור בפלזמה של מטופלים הסובלים ממשקל עודף או השמנת יתר, אשר מדגימים תנגודת אינסולין בשרירים או תנגודת אינסולין בכבד.

באמצעות מסד הנתונים של פרויקט אירופאי רב מרכזים הנקרא DiOGenes, נאספו נתוני הבסיס ההתחלתיים (640 משתתפים, מתוכם 401 נשים, עם מדד מסת גוף שאינו סכרתי: 27-45 ק"ג למטר מרובע). אינדקס רגישות אינסולין בשרירים ואינדקס לתנגודת אינסולין בכבד נקבעו מתוך נגזרת של בדיקת העמסת סוכר פומית עם 5-נקודות. 140 הליפידים בפלזמה הוערכו כמותית על ידי כרומטוגרפיה נוזלית עם ספקטרומטר מסה. הקשר בין אינדקס הרגישות לאינסולין בשרירים ואינדקס התנגודת לאינסולין בכבד לבין הליפידים בפלזמה, הוערכו על ידי מודלים מעורבים (Mixed) ליניאריים.

תוצאות המחקר הדגימו כי אינדקס רגישות לאינסולין בשרירים ניתן להשוואה בין המינים. אינדקס תנגודת לאינסולין בכבד ורמות הטריגליצרידים (TAG) היו נמוכים יותר בנשים מאשר בגברים. כמו כן, אינדקס רגישות לאינסולין בשרירים נמצא קשור לרמות גבוהות יותר של ליזו-פוספטידיל-כולין (lysophosphatidylcholine, LPC) (מקדם בטא stdβ = 0.126; שיעור התגליות השגויות P=0.032).

אינטראקציות בין המינים נצפו בקשר שבין אינדקס תנגודת לאינסולין בכבד לבין סוגי הליפידים, הטריגליצרידים (TAG) והדי-אציל-גליצרול (DAG). בנשים אינדקס תנגודת לאינסולין בכבד נמצא קשור עם רמות גבוהות יותר של טריגליצרידים (44 מתוך 55 זנים) ועם שני זני הדי-אציל-גליצרול (מקדם בטא stdβ 0.139-0.313; שיעור התגליות השגויות P<0.05). קשר זה לא נמצא בגברים.

כמו כן, נצפה בנשים יחס נמוך יותר של טריגליצרידים עם שרשרת אי-זוגית לעומת שרשרת-זוגית (מקדם בטא stdβ = 0.182-; שיעור התגליות השגויות P=0.05). כמו גם יחס נמוך יותר של טריגליצרידים בעלי שרשרת מאוד ארוכה (very-long) לעומת שרשרת ארוכה (מקדם בטא stdβ=0.156-; שיעור התגליות השגויות P=0.037) .

מסקנת המחקר היתה כי במטופלים הסובלים מעודף משקל או השמנת יתר, הרגישות לאינסולין בשרירים קשורה לריכוז גבוה יותר בפלזמה של ליזו-פוספטידיל-כולין. כמו כן, נמצא כי לנשים יש פחות תנגודת לאינסולין בכבד ורמות טריגליצרידים נמוכות יותר מאשר לגברים. עם זאת, תנגודת לאינסולין בכבד בנשים קשורה לריכוז גבוה יותר בפלזמה של טריגליצרידים ודי-אציל-גליצרול, כמו גם לכמות נמוכה יותר של טריגליצרידים עם שרשרת אי-זוגית ושרשרת מאוד ארוכה. קשר זה לא נצפה בגברים.

נתונים אלה מעלים את האפשרות כי קיימת החמרה יותר משמעותית בפרופיל הליפידים בפלזמה בנשים, עם ההתקדמות של תנגודת אינסולין בכבד.

מקור: 

Van der Kolk B. W. et al. (2019) International Journal of Obesity. 43, 989

נושאים קשורים:  מחקרים,  השמנת יתר,  ליפידים,  טריגליצרידים,  תנגודת אינסולין,  מגדר,  רגישות לאינסולין
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו