מיגרנה 26.03.2019

יעילות חסמי בטא במניעת מיגרנה וכאבי ראש

פרופנרולול נמצא בהסתברות גבוהה יותר ב-50% להפחית כאב ראש על רקע מתח לעומת שאר התרופות המקובלות

כאב ראש כרוני (אילוסטרציה)
מיגרנה, כאב ראש (אילוסטרציה)

החוקרים ערכו סקירה שיטתית שכללה רישומי קוקרן של ניסויים מבוקרים; MEDLINE; EMBASE; ISI Web of Science, מאגרי רישומיי ניסויים קליניים, CNKI, Wanfang ו- CQVIP, עבור ניסויים אקראיים שבהם לפחות השוואה אחת כללה חסמי בטא למניעת מיגרנה או כאב ראש על רקע מתח tension headache במבוגרים. התוצא העיקרי, תדירות כאבי ראש לחודש, בודד מכל מחקר והוזן למודל אפקטים אקראיים.

במחקר נכללו 108 ניסויים מבוקרים אקראיים, 50 ניסויי פלצבו ו-58 מבחני יעילות השוואתיים. בהשוואה לפלצבו, הפרופרנולול הפחית כאבי ראש מיגרנה אפיזודית ב -1.5 כאבי ראש / חודש במשך 8 שבועות , והיה צפוי יותר להפחית כאבי ראש ב -50% - (RR: 1.4, 95% CI: 1.1-1.7).

Trial Sequential Analysis  - TSA העידה כי תוצאות אלו לא צפויות להיות עקב טעות מסוג I (type 1 error). ניתוח רשת הציע כי יתרון חסמי בטא עבור מיגרנות אפיזודיות עשוי להיות בשל class effect.

ניסויים המשווים חוסמי ביתא להתערבויות אחרות היו ברובם ניסויים בודדים עם גודל דגימה לא מספק. Propranolol היה דומה לתרופות אחרות הידועות כיעילות כגון flunarizine, topiramate ו valproate.

עבור מיגרנה כרונית באופן ספציפי, propranolol נמצא בהסתברות גבוהה יותר ב -50% להפחית כאב ראש לעומת שאר התרופות המקובלות (RR: 2.0, 95% CI: 1.0-4.3). בסקירה אותר רק מחקר אחד של חסמי בטא עבור כאב ראש על רקע מתח tension headache.

ראיות באיכות גבוהה כי propranolol טוב יותר מאשר פלסבו עבור מיגרנה אפיזודית. השוואות אחרות היו ללא כוח סטטיסטי הולם, מדורגות באיכות נמוכה ומתבססות על סמך ניסויים בודדים, מה שהופך הסקת מסקנות מוחלטות בנוגע ליעילות השוואתית לבלתי אפשרית. היו מעט ניסויים הבוחנים יעילות חסמי בטא עבור מיגרנה כרונית או כאב ראש על רקע מתח ואלו תמכו ביעילות הטיפול .

מקור:

Jackson JL, Kuriyama A, Kuwatsuka Y, Nickoloff S, Storch D, Jackson W, et al. (2019) Beta-blockers for the prevention of headache in adults, a systematic review and meta-analysis. PLoS ONE 14(3): e0212785. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0212785

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30893319

נושאים קשורים:  מחקרים,  מיגרנה,  כאב ראש,  tension headache,  בטא בלוקרים,  חסמי בטא,  פרופנרולול,  propranolol
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
אנונימי/ת
26.03.2019, 20:12

כמו האספירין , התרופה הישנה שלא נס ליחה , כך הפרופראנולול , חוסם הביטא הנפוץ הראשון , מתגלה מפעם לפעם בכל הדרו התרפויטי . זה שהוא עוזר במיגרנות זה ממש לא חדש , אנחנו מכירים את האפקט מזה כ40 שנה לפחות, אבל לפלא הוא בעיני שהיו שחשבו שחוסמי ביטא אחרים גם יעבדו , הרי אחד ההבדלים המכריעים שבין הפרופראנולול לחוסמי הביטא האחרים הוא שהפרופראנולול הוא ליפופילי , וחודר בנקל את ה BBB , מה שאין כן בחוסמי הביטא האחרים. האפקט של הפרופראנולול הוא על כלי הדם במוח ואשר על כן הוא עובד , ואחרים לא כל כך.