כאבי גב 05.03.2019

איך ניתן לשפר את התקשורת בין רופא משפחה למטופל הסובל מכאבי גב?

פרוטוקול מחקר בוחן את השימוש בפורטל אינטרנטי עם מידע המותאם למטופלים ולרופאים בנוגע לכאבי גב במטרה לשפר את התקשורת בין הרופא למטופל

כאב (צילום: אילוסטרציה)
כאב (צילום: אילוסטרציה)

כאבי גב הם אחת מהסיבות הנפוצות ביותר להיעדרות מהעבודה. בגרמניה, מעל 70% מהמבוגרים סובלים לפחות פעם בשנה מכאבי גב. כאבי גב משפיעים בצורה משמעותית על עלויות של שירותי הבריאות ועל איכות החיים של המטופלים.

בשנים האחרונות קיימת עליה בחיפוש באינטרנט אחרי מידע בקרב מטופלים. עם זאת, קשה לדעת מהי מידת האמינות של המידע הזה. בנוסף, רופאים שנאלצים להתמודד עם סוג המידע הזה מרגישים כי פעמים רבות זה פוגע באינטראקציה של הרופא והמטופל.

מחקר ה-GAP שם לעצמו מטרה לפתח, להטמיע ולהעריך פורטל אינטרנטי מבוסס ראיות, קל להבנה ואמין שיעסוק בכאבי גב תחתון ויהיה מיועד לשימוש ע"י רופאי משפחה ומטופלים במהלך ולאחר פגישת הייעוץ.

במחקר הנוכחי החוקרים בדקו את היעילות של השימוש בפורטל GAP בהשוואה לייעוץ השגרתי בהיבט של שיפור התקשורת ומתן הידע עבור הרופאים והמטופלים. בנוסף, החוקרים בחנו גם את ההשפעה על עלויות שירותי הבריאות וימי המחלה של המטופלים.

החוקרים ביצעו מחקר פרוספקטיבי רב מרכזי, אקראי מקובצת עם קבוצת ניסוי מקבילה שכלל 1,500 מטופלים ו-150 רופאי משפחה. קבוצת ההתערבות קיבלה גישה לפורטל GAP. הפורטל הכיל הדרכות קצרות למטופלים ולרופאים הנוגעות לדרכים לשיפור הייעוץ, כמו גם מידע בנוגע לאפידמיולוגיה, אטיולוגיה, תסמינים, יתרונות וחסרונות של אפשרויות הטיפול במקרים של כאבי גב תחתון חריפים, תת חריפים וכרוניים.

הפורטל עוצב בצורה ידידותית למשתמש וכלל מידע הנוגע לכאבי גב המותאם גם עבור מטופלים וגם עבור רופאים בצורה של כתבות עובדתיות קצרות, סרטונים לימודיים, תמונות גרפיות, אנימציות ורשימות מונחים.

הרופאים והמטופלים שהשתתפו במחקר התבקשו להעריך את רמת הידע שלהם ואת התקשורת רופא-מטופל במהלך הייעוצים בנקודת ההתחלה של המחקר ובשתי נקודות זמן נוספות לאחר הייעוצים בזמן המחקר. בנוסף, החוקרים יבצעו השוואה של ימי המחלה של המטופלים ועלויות הטיפול כתוצאה מכאבי גב בין קבוצת הביקורת לקבוצת ההתערבות תוך שימוש במידע שגרתי מחברות הביטוח.

מטרת מחקר ה-GAP הייתה לשפר את התקשורת בין הרופאים למטופלים שלהם ולשפר את הידע של שתי הקבוצות. אם החוקרים יצליחו להוכיח יעילות, הפורטל המבוסס ראיות והידידותי למשתמש ייהפך לנגיש לכל המטופלים והרופאים העוסקים בכאבי גב. החוקרים סברו כי יש צורך בהטמעה של אינדיקציות נוספות וביצוע הערכה לזמן ארוך.

מקור: 

Voigit-Radloff, S. et al. (2019) BMC Family Practice 20,33.

נושאים קשורים:  כאבי גב תחתון,  תקשורת רפואית,  פורטל אינטרנטי,  רפואת מבוססת ראיות,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו