כאב 14.11.2018

שינויים בקישוריות במוח כתוצאה מטיפול בכאב נוירופתי בקנביס

קישוריות תפקודית בסיסית של פעילות המוח עשויה לנבא הקלה מכאב כרוני בטיפול בקנביס

פעילות עצבית במוח. הדמיה
פעילות עצבית במוח. הדמיה

קבוצת חוקרים ישראלים מבית הספר סגול למדעי המוח באוניברסיטת תל אביב פרסמה לאחרונה בכתב העת היוקרתי Neurology מחקר המאפיין את השינויים בקישוריות במוח הנגרמים כתוצאה מטיפול בכאב נוירופתי כרוני ע"י מתן δ-9-tetrahydrocannabinol - THC.

החוקרים בחנו 15 חולים עם כאב נוירופתי כרוני שהשתתפו במחקר אקראי, כפול סמיות, מבוקר פלסבו. הערכות כאב וסריקות תפרקוד בסיסי (baseline) של תפקודי המוח בוצעו בנקודת ההתחלה ולאחר טיפול THC. החוקרים בדקנו קישוריות תפקודית של קליפת המוח cingulate cortex anterior -ACC וכאב הקשור לדינמיקה ברשת באמצעות Graph Theory.

THC הפחית באופן משמעותי את כאבי החולים בהשוואה לפלסבו. אנלגזיה כתוצאה מ-THC היתה מתואמת עם ירידה בקישוריות התפקודית בין איזור ה-ACC לבין איזורי המוח הסנסורי. יתר על כן, מידת ההפחתה ניבאה את התגובה ל-THC. ניתוחי Graph Theory הראו הפחתה בקישוריות הרשת באזורים המעורבים בעיבוד הכאב, ובמיוחד ב-dorsolateral prefrontal cortex-DLPFC, הפחתה שהתקיימה בהתאמה עם ההפחתה בכאב הסובייקיטיבי.

תוצאות אלו מצביעות על כך ש-ACC ו-DLPFC, שני אזורי אפנון קוגניטיבי-רגשי עיקריים והקשרים שלהם לאזורים סומטוסנסוריים, מעורבים באופן פונקציונלי באפקט משכך כאבים של THC בכאב כרוני. אפקט זה עשוי להיות מתווך באמצעות אינדוקציה של ניתוק פונקציונלי בין רגולציה גבוהה באזורי סדר לקליפת המוח החישה-סנסורית. יתר על כן, קישוריות תפקודית בסיסית בין אזורי מוח אלה עשויה לשמש מנבא להיקף ההקלה בכאב הנגרמת על ידי THC.

מקור: 

Cannabis analgesia in chronic neuropathic pain is associated with altered brain connectivity Libat Weizman, Lior Dayan, Silviu Brill, Hadas Nahman-Averbuch, Talma Hendler, Giris Jacob, Haggai Sharon Neurology Oct 2018, 91 (14) e1285-

עריכה: ד"ר אביעד הדר

נושאים קשורים:  מחקרים,  רפואת כאב,  כאב נוירופטי כרוני,  כאב ניורופטי,  THC,  קנאביס
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו