תיאור מקרה 07.06.2018

תיאור מקרה: נסיגה של תסמיני פיברומיאלגיה בעקבות שינוי תזונתי

נסיגה בתסמינים פסיכולוגיים, קוגניטיביים ופיזיולוגיים של פיברומיאלגיה בעקבות הקפדה על תזונה המעודדת ייצור סרוטונין

מטופלת בת 34 השיגה נסיגה בתסמינים פסיכולוגיים, קוגניטיביים ופיזיולוגיים של פיברומיאלגיה בעקבות הקפדה על תזונה קפדנית שמעודדת ייצור סרוטונין על ידי הגברת הצריכה ושיפור הספיגה של טריפטופן. כאשר  המטופלת לא הקפידה על התזונה, התסמינים חזרו, אך הקפדה על הדיאטה הביאה לשיפור בתוך ימים ספורים בלבד.

אישה בת 34 סבלה מכאב כרוני ניכר, דיכאון, שינה לא מרעננת, עייפות כרונית, קשיון בוקר חמור, התכווצויות ברגליים, תסמונת המעי הרגיז, רגישות יתר לקור, קשיי ריכוז ושכחנות. בדיקות דם שבוצעו חזרו שליליות להפרעות ראומטיות ולכן המטופלת אובחנה עם התסמונת פיברומיאלגיה.

מאחר שחסרים טיפולים תרופתיים יעילים עבור פיברומיאלגיה, היא פנתה לגישה טיפולית מטבולית חדשה כדי להשיג נסיגה של התסמינים. הרעיון העיקרי בשיטה זו תומך בייצור סרוטונין על ידי שיפור ספיגת טריפטופן הנצרך בתזונה, באמצעות הימנעות מפחמימות מסוימות וצריכה מספקת של טריפטופן בתזונה.

מאחר שפרוקטוז הינו סוכר עם ראקטיביות גבוהה, הוגבלה צריכת פרוקטוז ומולקולות דומות, כגון פרוקטנים ואינולינים ומולקולות אחרות ללא מערכות הובלה ספציפיות, כגון סורביטול. גם מזונות המכילים גלוטמט ואספרטם הוצאו מהתזונה היומית.

התזונה של המטופלת כללה ביצים, בשרים, דגים, צדפות, תפוחי אדמה, גזר, סלרי, תרד, סלק אדום, סלק עלים, שוקולד מריר (לפחות 70% קקאו), אורז, דוחן, אבקת חרובים, אגוזי מלך, שמן זית כתית מעולה, שמן זרעי ענבים, קורנית, מרווה, רוזמרין, קפה, תה ירוק וכמויות קטנות של שקדים.

כל מאכל, משקה או צמח שלא נכלל ברשימה זו ואינו עונה על הנחיות הטיפול, נפסל מפרוטוקול התזונה. המטופלת הקפידה על רישום יומי ביומן אוכל, בו תיעדה הן רשימה של המזונות והמשקאות שצרכה והן את מצבה הרפואי ודיווח על תסמינים שונים.

אסטרטגיה זו הביאה לשיפור מהיר בתסמינים בתוך מספר ימים בלבד מתחילת הדיאטה, אשר הביאה לנסיגה של מרבית התסמינים בתוך חודשיים.

חלה הפוגה בדיכאון, הפרעת השינה, קשיון הבוקר ורוב התחלואות הנלוות. המטופלת שבה להיות בעלת אנרגיה וחיוניות, כפי שהיתה לפני התפרצות התסמונת, עם ביטול המוגבלויות התעסוקתיות והחברתיות.

מדי פעם שברה המטופלת את שגרת הדיאטה כדי לבחון את היתרונות שלה. בפעמים אלו חלה הישנות של התסמינים ודבר זה תומך בנכונות ההשערה הביוכימית שבבסיס הדיאטה המיועדת לנסיגת התסמינים, אך אינה משמשת כתרופה למחלה.

מקור:

Front Med (Lausanne). 2018 Apr 30;5:94. doi: 10.3389/fmed.2018.00094. eCollection 2018. Fibromyalgia Syndrome: A Case Report on Controlled Remission of Symptoms by a DietaryStrategy.

נושאים קשורים:  מחקרים,  תיאור מקרה,  פיברומיאלגיה,  כאב כרוני,  עייפות כרונית,  קשיון בוקר,  טיפול מטבולי,  גישה מטבולית,  שינוי תזונתי,  סרוטונין,  טריפטופן,  פרוקטוז,  סורביטול,  גלוטמט,  אספרטם,  חלבון מן החי,  סלק
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו