מחקרים 15.12.2016

דיקור סיני לשיכוך כאבי מחזור - חשיבות ה"מינון"

סקירה של מחקרים מבוקרים מגלה כי ההשפעה המטיבה של דיקור סיני על הכאב הוסתי איננה רק איכותית. מספר הטיפולים, עיתוי ושיטות הדיקור משפיעים על התגובה הקלינית

דיקור סיני (צילום: אילוסטרציה)

דיקור הוכח כיעיל ובטוח בטיפול בכאב וסתי primary dysmenorrhea בשורה של עבודות מחקר מבוקרות. חוקרים מאוסטרליה ערכו סקירה של המחקרים האחרונים בנסיון לבחון האם קיים קשר בין "מינון" של הדיקור למידת שיכוך הכאב. תוצאות הסקירה פורסמו לאחרונה בכתב העת Acupuncture in Medicine.

לטובת המחקר נסקרו מאגרי מידע רפואי מובילים ולוקטו מחקרים רלוונטיים שפורסמו בשפה האנגלית עד ספטמבר 2015. החוקרים אספו נתונים מכל מחקר אודות המינון הנוירופיזיולוגי של הדיקור (מספר המחטים, משך הזמן בו המחט נותרה במקומה ואופן הגירוי (דיקור חשמלי מול דיקור קלאסי)), המינון המצטבר (מספר הטיפולים ותדירותם), מיקום המחטים ועיתוי הטיפולים.

בניתוח הסופי נכללו 11 מחקרים. הקשר בין מיקום המחטים ושיכוך הכאב הוסתי התגלה כבלתי עקבי. מבחינת העיתוי, טיפול לפני המחזור היה יעיל יותר מטיפול בתחילת הוסת. דיקור במחט אחת במהלך המחזור הפיג את הכאב טוב יותר מטיפול במספר מחטים, מנגד טיפול במספר מחטים לפני הוסת היה יעיל יותר מדיקור במחט בודדת. דיקור חשמלי השיג שליטה בכאב מהר יותר מדיקור קלאסי, אולם ההשפעה הכוללת של שתי שיטות הדיקור על הכאב הוסתי הייתה שקולה.

לסיכום סקירה של מחקרים מבוקרים מגלה כי ההשפעה המטיבה של דיקור על הכאב הוסתי איננה רק איכותית. מתקיים קשר מנה-תגובה מורכב בין הדיקור למידת שיכוך הכאב, מספר הטיפולים, עיתוי ושיטות הדיקור משפיעים על התגובה הקלינית.

מקור:

Acupunct Med. 2016 Dec;34(6):416-424. doi: 10.1136/acupmed-2016-011110. Epub 2016 Nov 14. Treating primary dysmenorrhoea with acupuncture: a narrative review of the relationship between acupuncture 'dose' and menstrual pain outcomes. Armour M1, Smith CA1.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  דיקור סיני,  דיקור חשמלי,  כאבי מחזור,  מנה - תגובה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
אנונימי/ת
16.12.2016, 15:50

שלום-לפני כמה שנים בדקנו 24 נשים שסבלו מכאבים חזקים לפני ובזמן המחזור . חילקנו אותן ל 2 קבוצןת. כל קבוצה טופלה במשך חודשיים. לאחר מכן חודשיים של מעקב ושוב חודשיים של טיפול., אך אצל המטפל השני ושוב חודשיים של מעקב.
קבוצה A טופלה תחילה על ידי אקופנקטוריסט מוסמך--והקבוצה B על ידי חובבן ,שהצגנו אותו כפרופסור מאוניברסיטה סינית. הוא לחץ במקומות שחפץ בהן. אחרי טיםול של חודשיים -- עקבנו אחריהן חודשים. התוצאות היו די דומות. בחודש החמישי החלפנו את הקבוצות והצלבנו בין המטפלים. עקבנו אחריהן במשך חודשיים. גם פה התוצאות היו דומות.
ל 11 מהנשים היתה הפחתה בכאבים בצורה משמעותית. לשאר--באחוזים שונים נמוכים לפי רמות הכאב שהן רשמו .לא ראינו הבדל משמעותי בין הדוקר המלומד ובעל הוותק--לבין החובבן בעל הנסיון של 10 דקות אימון. לצערנו לא השגנו תקציב למחקר רציני ולמספר נאות של נשים, כולל עיבוד סטטיסטי .
ד"ר יצחק ויס MD MPH

22.12.2016, 17:50

הניסוי שביצעתם בודק הבדלי יעילות בין דיקור המבוצע על ידי מומחה לעומת על ידי שחקן.
זה כמו לבצע ניסוי המשווה יעילות גלולות בכאבי מחזור בין קבוצה המקבלת מרשם ע"י רופא נשים לעומת מרשם על ידי שחקן (כמובן שהשחקן מקבל את הנחיות לפי UpToDate).

השוואה טובה יותר תהיה מול טיפול פיזיותרפי -
מתן תרגילים למטופלי אוסתאוארתריתיס של הברך על ידי שחקן ועל ידי פיזיותרפיסט.

כנראה שהתוצאות יהיו דומות.

האם זה מלמד משהו על הפרוצדורה עצמה?

ארבל עמיר