אודות החוג לטיפול בכאב

החוג לטיפול בכאב של איגוד רופאי המשפחה עוסק בהטמעת ידע ומיומנויות הטיפול בכאב וניהול הטיפול בכאב כרוני בקרב כלל רופאי המשפחה בישראל.

כחלק מפעילותו מקיים החוג כנסים, קורסים וסדנאות, מוביל פעילות אוניברסיטאית בנושא ומקדם פרסומים מדעיים ומחקר שעוסקים בתחום הטיפול בכאב. החוג עובד בשיתוף פעולה עם איגוד הכאב, אורטופדיה, כירורגים והחברה לרפואת שריר ושלד ושותף לכתיבה של מספר גדול של קווים מנחים מקצועיים וניירות עמדה בתחום.

לאחרונה חברי ועד החוג, יחד עם החברה לרפואת שריר ושלד, נאמני כאב מהקהילה והאגודה הישראלית לכאב, עסוקים בכתיבה והפצה של מכתב לראשי קופות החולים על מתווה נכון וראוי להקמה ופריסה של מרפאות כאב שניוניות בקהילה – בהובלה של רופאי משפחה מתאימים, במקביל להקמת שכבת מדריכים וחונכים. בהמשך יצא גם נייר עמדה בנושא יחד עם כל השותפים הנ"ל.

חזון החוג לטיפול בכאב ברפואת המשפחה

חמישית מאוכלוסיית העולם סובלת מכאב כרוני שאינו נובע ממקור סרטני. כאב כרוני זה מהווה בעיה מן המעלה הראשונה בבריאות הציבור בעלת השלכות נרחבות על הכלכלה והחברה. המעבר מכאב חריף לכאב כרוני מתרחש רק אצל מטופלים בעלי גורמי סיכון למעבר שכזה. במוחו של חולה כאב כרוני מבחינים בשינויים מבניים ותפקודיים ברורים בהשוואה למוח של אדם ללא כאב כרוני.

יותר ויותר בעולם מדברים על גישה של מניעת המעבר של הכאב החריף לכאב כרוני כגישה היעילה ביותר לטיפול בכאב אולם מסיבות טכניות, עדיין לא בשל השטח ליישומה. מדינת ישראל הידועה ברפואה ראשונית מקצועית ויעילה, בה חלק מהרופאים כבר הוכשרו לטיפול בכאב שריר שלד עשויה להיות חיל חלוץ ביישום גישה זו.

חזוננו הוא לתת לרופאי הקהילה את הידע, המשאבים והתגמול על מנת לטפל בכאב החריף בזמן המתאים ובכך למנוע את המעבר לכאב כרוני, שבו, ידוע שקשה מאוד לטפל. מטרה זאת תושג באמצעות:

  1. הכשרת רופאי משפחה לזיהוי גורמי הסיכון הקיימים אצל המטופל/ת למעבר מכאב חריף לכאב כרוני.
  2. הכשרת רופאי משפחה לביצוע בדיקה גופנית ממוקדת לכל תלונה של המטופל על כאב חריף ע"מ להגיע לאבחון מוקדם ומדויק של הגורמים לכאב החריף. בדיקה גופנית טובה מייתרת את הצורך בשימוש מופרז בבדיקות עזר והדמיה שתוצאותיהם גורמות בהרבה מקרים לעליית מפלס החרדה של המטופלים ולבלבולו של הרופא.
  3. הכשרה לתפירת חליפה טיפולית מתאימה לכל מטופל כאוב בהתאם לגורמי הסיכון שלו, לסוג הכאב ממנו הוא סובל ולתזמון של הופעת הכאב. החליפה הטיפולית תכלול: אמצעים פרמקולוגים, טיפולים משלימים בהם דיקור, ביצוע/מתן הפניות לטיפולים פולשניים בסיסים ומתן טיפולים בתחום הגוף-נפש בהם טיפול בקבוצות.

ברור כי מהלך שכזה דורש, מעבר להכשרתם המקיפה של רופאי המשפחה, גם שינוי גישה של מקבלי ההחלטות החל בדרג קופות החולים וכלה בשינוי המדיניות במשרד הבריאות והביטוח הלאומי.

אנו מאמינים כי תוצאותיו של מהלך נרחב שכזה יהיו חשובות לעתיד: לא רק מניעת סבל, הפחתה במוגבלויות, חיזוק הקשר מטפל/מטופל, השבת העניין של הרופאים במקצוע שבו בחרו, שיפור יכולות רופאי הקהילה להתייחס לגופנפש במפגש עם כל מטופל באשר הוא, וחיסכון כספי משמעותי, אלא לא פחות חשוב, חברה בריאה יותר.